R.M. Williams – helrenovering

 

 Ett par svarta R.M. Williams i modellen Craftsman, inköpta under sommaren 2005. Med fem år på nacken har åldern börjat att ta ut sin rätt.

Den stryktåliga sulan är rejält nedsliten.

 Bootsen är inne på sin andra klack – dags för ett byte.

 De små spikarna som håller fast klacken har pressats igenom undersulan, hälen känns därför som en spikmatta. 

 

Australiensiska R.M. Williams gör som Manligheter tidigare konstaterat fantastiska skor. I Sverige kostar ett par R.M. Williams cirka 3 000 kronor, men ett tips är att beställa dem från Storbritannien för cirka 600 kronor mindre, till exempel via A. Hume Country Clothing. Investera i modellen Craftsman, de har en hyfsat smal läst, eller Yard Boot, den mer kraftiga modellen.  

student discount software excel 2013

För 2 600 kronor får du en sko som håller i många år. När sulan är nedsliten är det bara att sätta på nya. En helsulning, det vill säga att både klack och sula byts ut, kostar cirka 1 000 kronor och går att göra hos de flesta bättre skomakare. Vill man ha originaldelar i bytet kostar det några hundralappar extra, men då får man också tillbaka en sko som i princip känns ny. Att köpa kvalitet lönar sig i längden. 

 

Nyputsade. Rätt fin glans för att vara ett par skor som är fem år gamla!

Helt ny sula och klack, allt i orginal från R.M. Williams. Helsulningen gjordes av Bäckmans Skomakeri på Nybrogatan i Stockholm och kostade 1 500 kronor inklusive skoblock i cederträ.  

Nya läderinlägg vid hälen, underbart skönt och mjukt.

one piece



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

by Per

60 Comments on R.M. Williams – helrenovering

  1. Rasmus
    December 10, 2010 at 19:01 (4 years ago)

    Va trevligt! Ser fina ut.
    Får man fråga vad det är för storlek och hur storlekarna förhåller sig till de europeiska?
    Har du själv erfarenhet av ahume.co.uk?
    Tack för en trevlig blogg men många intressanta artiklar och framförallt videoklipp!

    Mvh Rasmus

  2. Calle
    December 11, 2010 at 10:10 (4 years ago)

    Är det verkligen värt 15000 om ett par nya skor nu kostar runt 25000? Tycker inte att den skillnaden är så stor för att få ett par helt nya skor, du har ju redan betalat drygt halva nypriset.

  3. Calle
    December 11, 2010 at 10:19 (4 years ago)

    Jag menade så klart 1 500 respektive 2 500, gick snabbt med tangenterna där, men ni förstår nog ändå! :)

  4. Willgot
    December 11, 2010 at 11:55 (4 years ago)

    Jag har modellen som heter Lachlan, den är bäst lämpad för svenskt väder tycker jag då den har en mindre hal sula än Comfort Craftsman men i övrigt samma eleganta form. Lädret har en vaxig yta som inte är lika blank och snygg men den står emot väta bättre.

    Willgott

    • Johan
      May 16, 2012 at 19:06 (3 years ago)

      Har just köpt ett par Lachlan från A Hume och är supernöjd.
      Håller med om att det är ett bra alternativ då den har en mindre halkig workboot-sula men samma form som Craftsman.
      Tycker dock att det matta skinnet är snyggare än det blanka; lite mer cowboy-stuk än dressboot på så vis.

  5. Per
    December 11, 2010 at 14:29 (4 years ago)

    Rasmus, tack! En bekant har beställt från ahume.co.uk och han var mycket nöjd. Rekomenderar denna sida för att jämföra skostorlekar: http://www.onlineconversion.com/clothing_shoes_mens.htm

    Calle, sant, men det är fortfarande 1 500 kronor billigare än att köpa ett par nya skor, att slänga skor istället för att sula om dem blir i längden mycket oekonomsikt. Dessutom blir kvalitetsskor bara snyggare med åren .

    Willgot, bra tips! Den modellen ska jag hålla utkik efter.

  6. Calle
    December 11, 2010 at 17:28 (4 years ago)

    Per, ja, visst jag håller med dig om att det är bra att sula om skor. Gillar tanken, bra för miljön osv, men det jag reagerade på var väl att jag tycker att det var förhållandevis dyrt mot vad ett par nya skor kostar. Allt ska vara så dyrt i Sverige. 800 eller så hade känts rimligare enligt mig.

    • Per
      December 13, 2010 at 10:21 (4 years ago)

      Ah, då håller jag helt med dig. Prisnivån är en helt annan i t ex UK eller Australien. Vi är väl för få som sulor om vår skor i Sverige (+ skattesystemet ställer till det). Samma typ av extrema priser gäller för olika typer av skrädderi-/tvätttjänster, tänk att det t ex ska kosta ca 150-200 kr att lägga upp ett par byxor.

  7. Erik Andrén
    January 19, 2011 at 14:24 (4 years ago)

    Per,

    Skoblocken du köpte, var det “vanliga” skoblock i cederträ eller finns det speciella som lämpar sig för chelsea boots?

    • Per
      January 19, 2011 at 14:43 (4 years ago)

      Hej Erik! Vanliga skoblock funkar bra, men det finns speciella bootsblock som spänner ut bootsen lite mer. Har testat både och märker ingen större skillnad. Lyidah har bootsblock i sina judphurs från C&J och de sträcker ut skinnet lite mer vilket kanske kan behövas på vissa modeller. Här är ett inlägg i vilket vi tar upp skillnaderna mellan olika skoblock: http://manligheter.se/2010/09/29/skoblock-viktigare-an-du-tror/

      Hur som helst är det viktiga att man har ett par skoblock, resten är marginellt :)

  8. JJ
    March 13, 2011 at 04:39 (4 years ago)

    Säljer RM Williams själv och kan intyga om kvaliteten o en underbar genuin känsla. Vad jag är medveten så ser vi tyvärr få av alla de modeller som RM tillverkar. Vill ge beröm för ditt repotage och komplimanger för din fina sida. Såg bilderna på dina skor och tror dock att modellen du äger är en RM Williams Blaxland Yearling Black, modellen som heter Craftsman är precis samma sko fast då med en klassisk lädersula. Drygt 95% av alla skor jag säljer är av modellen Blaxland då gummisulan passar ypperligt för vårt nordiska klimat. Personligen väljer jag en Blaxland före en Craftsman då fördelarna väger över betydligt. För närvarande sitter en RM Williams Blaxland Suede Black på mina fötterna och kommer göra detta ofta i vår.

    Tack för en fantastisk sida.

    Mvh. JJ

  9. Adam
    August 31, 2011 at 18:13 (3 years ago)

    Hej!

    Jag hade tänkt köpa ett par RM Williams till höst/vinter. Frågan är dock vilken modell jag ska köpa, har kollat på två engelska siter. Ahume och Country House Outdoor, ingen av dem verkar dock ha modellen Blaxland som har rekommenderats här. Jag har bestämt för gummisula och ingen lädersula.
    Om jag har förstått det rätt har modellen Craftsman lädersula och Comfort Craftsman gummisula, right?
    Vad är då skillnaden mellan Comfort Craftsman och Blaxland?

    Mvh

      • Per
        September 7, 2011 at 15:34 (3 years ago)

        Modellerna med Poron-innersula är enligt min erfarenhet lite högre invändigt, det vill säga sulans totala tjocklek ökar något. Känslan av Poron-sulan är mycket annorlunda mot den vanliga innersulan av läder – det kan vara värt att känna på sulan innan du beställer. Jag gillade inte alls känslan på mina Comfort Turnouts utan sålde dem vidare.

      • Karen Hume
        September 13, 2011 at 23:57 (3 years ago)

        I thought I would add to this posting and help explain the difference between the Comfort Craftsman and Blaxland. The Blaxland is stocked in Sweden whilst the Comfort Craftsman is stocked in the UK (although we can order in the Blaxland style for anyone if required, just get in touch).

        The Comfort Craftsman and Blaxland are exactly the same in every way other than the Comfort Craftsman has a padded innersole whilst the Blaxland has a plain leather innersole, The Comfort Craftsman is very popular and known for its extra comfort and the sole type is excellent for the Swedish climate and our climate in Scotland too!

        This page may assist with some extra information which I have written to help customers –

        http://www.ahume.co.uk/page.asp?id=RMWBoots

        and here is the Comfort Craftsman –

        http://www.ahume.co.uk/Mens-Boots/Comfort-Craftsman-Boot/p-223-208/

        Please feel free to contact us at enquiries@ahume.co.uk if we can help further.

  10. James @ A Hume
    September 15, 2011 at 13:36 (3 years ago)

    A picture can only be so good at showing you the boots. We do not have the blaxland in stock but to see the comfort craftsman with product description check out our new product videos – comfort craftsman can be viewed on this page of our site: http://tinyurl.com/comfortcraftsman

    Any questions email me and will be happy to help

    James @ A Hume

  11. Carl Melin
    October 6, 2011 at 10:14 (3 years ago)

    Hur är RM Williams Craftsman till kostym egentligen? Jag ska köpa ett par nya boots och vill helst ha ngt som både klarar jeans och kostym. Jag vill ha ngt som är elegant men som också klarar slask och salt i ett vinter-Sthlm. (I skogen har jag Meindl Island men de matchar inte riktigt kontorsklädseln). Jag dreglar över G&G Burnman men tvivlar på att de är särskilt slasktåliga.

    • Per
      October 6, 2011 at 21:59 (3 years ago)

      G&G Burnman är riktigt stiliga! Värda att köpa även om man bara kan ha dem på kontoret :)

      Ett par Carftsman med gummisula tycker jag är en bra kompromiss. Har haft mina i ur och skur i flera år och de är fortfarande fina samtidigt är de tillräckligt diskreta för att funka till både kostym alt. kavaj. Chelsea boots är dessutom bland de snyggaste skomodeller man kan ha till jeans.

  12. Per
    October 6, 2011 at 17:18 (3 years ago)

    Det enda som i längden håller för salt är galoscher. Fördelen med dem är att du då kan ha på dig vad du vill undertill, och kommer fram med torra, välputsade och presentabla skor.

    • Per
      October 6, 2011 at 23:09 (3 years ago)

      Galoscher i alla ära, men min erfarenhet är att man kommer långt med någon form av högre sko t ex chukka eller chelsea boot, gummisula och lite skovård. Är skon dessutom i grövre läder eller storm welted så står den pall för det mesta. En galosch är trots allt inget substitut för en rejäl höst/vintersko utan mer ett skydd för tillfälliga skurar.

      Dessutom: vem vill hålla på och fippla med galoscher när man går på möten?

      • Per
        October 7, 2011 at 16:52 (3 years ago)

        Om alternativet är att komma fram skitig, blöt, kall och slaskig tycker jag att lite fippel med galoscherna vid ytterdörren är ett högst lockande alternativ.

  13. Viktor
    October 7, 2011 at 10:56 (3 years ago)

    Min erfarenhet från otaliga möten i det Skandinaviska klimatet är att galosher fungerar utmärkt för kortare promenader fram och tillbaka till kontoret. När man kommer fram ställer man enkelt av sig galosherna där man hänger sin rock och det är det. Jag skulle pinas betydligt mer av att sitta i boots på ett möte. Ofta är man (jag) dessutom på plats lite innan mötet börjar varför det första intrycket ofta uppstår efter att man tagit av galosherna och kan göra ett gott intryck med sina svarta, nyputsade skor.

  14. Johannes
    October 7, 2011 at 17:27 (3 years ago)

    Jag tänkte investera i ett par RM blaxland häromdagen, men dessvärre funkar inte deras storlekar för mig, 41 är för trånga och 41,5 glappar. Riktigt seegt, men nu har jag börjat kika på boots från Sebago, de känns rejäla, men hur står de sig mot RM konstruktionsmässigt?

    • Per
      October 9, 2011 at 18:29 (3 years ago)

      Sebago är helt ok men inte i nivå med RM. Andreas tips om att testa en annan bredd borde funka.

  15. Andreas
    October 8, 2011 at 05:11 (3 years ago)

    Johannes. Borde inte 41orna passa när du gått in dem? Var båda paren samma bredd? Låter märkligt att det är så stor skillnad på en halv storlek.

  16. Johannes
    October 9, 2011 at 23:27 (3 years ago)

    Tveksamt om det ger med sig, de är trånga långt fram i skon, stortån ligger imot sidan på skon på ett sätt som jag inte tycker om. Jag hörde med säljaren vad han trodde om en bredare läst, men han menade på att det inte skulle funka då jag har smala anklar.

  17. Anders
    October 23, 2011 at 00:49 (3 years ago)

    Var inne och provade ett par RM W idag och älskade den bruna modellen. Dock har jaga en bred fot och undrar därför om någon har erfarenhet av Wide modellen.

    Tänkte köpa den mer dressade modellen för att köra till kostym, kavaj och casual, vad den modellen nu hette(den hade lädersula som man får slänga på en slitsula)

    För övrigt provade jag också ett par Bally curlingkängor, men upplevde att 42 var för små och 43 så stora att den ena nästan åkte av, trots sula, har någon erfarenhet?

    • Johannes
      February 13, 2012 at 23:17 (3 years ago)

      De är knepiga i storleken… Alla jag pratat med om saken har gått upp en storlek mot vad de brukar ha, men upplever den ofta då som något stor. Testa med en sula fodrad med päls, som bygger mer på höjden, det funkade för mig.

  18. Jesper
    February 11, 2012 at 11:31 (3 years ago)

    Har funderat på att köpa ett par RM-Williams Lachlan. Eftersom de nu är väldigt populära undrar jag om de kommer att de kommer att bli omorderna trots att de är tidlösa, när hypen minskar.

    Vad tror ni? Kommer de gå att använda om 5år?

    • Per
      February 11, 2012 at 19:50 (3 years ago)

      Absolut. Ett par RM Williams håller så länge skorna håller. Det är en tidlös design. Köp! :)

  19. Jesper
    February 13, 2012 at 20:31 (3 years ago)

    Du menar alltså att den var populär även för 10 år sedan?

    • Per
      February 13, 2012 at 20:54 (3 years ago)

      Kan inte uttala mig kring hurvida just R.M Williams var “inne”/”populära” för tio år sedan, men det är en välbyggd chelsea boot med en tidlös design som alltid är snygg. Sen vad som är populärt eller inte är en helt annan fråga :)

    • Per
      February 13, 2012 at 21:42 (3 years ago)

      Alltså, jag fattar inte. Du själv säger att det är en tidlös design, samtidigt undrar du om de kommer att bli omoderna när “hypen minskar”. Och avslutar med att fråga huruvida de kommer att “gå att använda om 5 år”. Menar du att:
      1) det där med “tidlös design” bara är något folk slänger sig med, och att chelsea boots kommer att bli omodernt? Svaret är: nej.
      2) man inte kan använda skor som inte är inne? Svaret är definitivt nej.
      3) du bygger din garderob utifrån vad folk på Internet tycker att du ska ha på dig? Svaret är: hjälp, var inte så ängslig, köp det du vill och bry dig mindre. (Meta-humor om du lyder mitt råd!)

  20. Ber
    February 14, 2012 at 04:25 (3 years ago)

    Per, vilken vidd har du på dina RM Williams?

  21. Ber
    February 14, 2012 at 15:55 (3 years ago)

    Är ganska angelägen om svar eftersom jag snart ska beställa några! :)

    • Per
      February 14, 2012 at 17:21 (3 years ago)

      Jag beställde mina i normalbredd men en storlek större en vanligt (köpte dem för många års sedan och hade inte riktigt koll på min storlek). Skulle jag köpt dem nu så hade jag beställt dem en vidd bredare än normalt samt samma storlek som i mina övriga skor. Kan tyvärr inte säga varken storlek eller vidd då märkena inte finns kvar på eller i skorna.

  22. Ber
    February 14, 2012 at 17:50 (3 years ago)

    Skulle du säga att normalvidden (antar att du har G) är som en engelsk F?

  23. Peter
    April 3, 2012 at 08:16 (3 years ago)

    Andreas, har du köpt från aussibushhats.com.au ?
    – Pris för Craftsman 280 AUD, frakt 49 AUD = 329 AUD. Med en kurs på c:a 7,3 SEK / AUD ger det totalt c:a 2.400 SEK. Detta inkluderar inte svensk moms 25%, vilket blir ytterligare 600 SEK, då totalt 3.000 SEK. Det finns ju även en möjlighet att tullen vill ha avgift, eller att det passerar utan moms! Osäkert. Har någon köpt härifrån?

    – Om man köper på ahume.co.uk betalar du 2.800 SEK samt frakt 163 SEK, vilket summeras till 2.963 SEK. Här tillkommer ingen moms eller tull eftersom det är från ett EU-land (UK). Priset hemma är ju c:a 3.700 SEK, så det är ju drygt 700 SEK att tjäna.
    Det finns kanske anra platser med bättre pris?

    • Per
      April 4, 2012 at 10:42 (3 years ago)

      Jag tror ahume.co.uk har det absolut bästa priset. Har inte hittat någon sida som slår det, förutom vid rea så klart.

  24. Per
    April 4, 2012 at 11:14 (3 years ago)

    Att köpa från Australien direkt är definitivt det billigaste. Exempelvis aussiebushhats säljer betydligt billigare än samtliga europeiska handlare. Det finns en tråd på Styleforum som handlar om RMW, där finns också tips om var man köper dem billigast.

    • Per
      April 4, 2012 at 12:08 (3 years ago)

      Jojo, men moms + tull? Via Australien kan man få ett par Baxland för ca 1900-2000 kronor beroende på kurs. Sen tillkommer frakt, tull och moms.

      Beroende på hur pundet står sig så kan man få dem för ungefär samma pris via UK, dvs. ungefär en 1-1,5 tkr billigare än i Sverige. Ren transaktionsmässigt, dvs. väntetid och annat, är det ingen skillnad att beställa mellan UK och Sverige. Att beställa något från Australien är däremot lite mer avancerat, skulle vilja kunna räkna hem i alla fall 500 kronor i lägre pris för att det skulle vara värt det.

      Australien och UK tror jag har ett särskilt handelsavtal som gör det lättare med privatimport. Sannolikt är även frakten billigare. Det gör situationen lite annorlunda.

      • Per
        April 4, 2012 at 19:07 (3 years ago)

        Jag gav 2500 kr för mina Comfort Turnouts i känguru (made-to-order), inklusive frakt. Tullen brydde sig inte. Frakttiden var kanske några dagar längre men å andra sidan var ju skorna beställningsvara så jag fick ändå vänta flera veckor.

        • Per
          April 4, 2012 at 20:03 (3 years ago)

          Låter mycket lovande. Får testa det vid tillfälle!

          • Per
            April 5, 2012 at 15:20 (3 years ago)

            Köpte från Nungar, http://www.nungar.com.au/catalog/ . Det var billigast just då men servicen var sådär – svårt att få tag på Steve som äger butiken, men när man väl fick honom på tråden var han trevlig.

  25. L-J
    April 4, 2012 at 15:16 (3 years ago)

    Jag har beställt RMW från http://www.bootsonline.com.au vid tre tillfällen och har av någon anledning undvikit tull + moms varje gång, men det är förmodligen bara en slump. Sajten ser väldigt “rackig” ut men det fungerar. Man får dock räkna med knappt två veckors leveranstid. aussiebushhats.com.au verkar ju dock ligga ännu lägre i pris ser jag.

    Annars kan jag rekommendera den redan nämnda ahume.co.uk.

    Och mitt tips är att köpa comfort craftsman istället för vanliga craftsman.

  26. Peter
    April 5, 2012 at 07:44 (3 years ago)

    Jag kontaktade http://www.bootsonline.com.au och fick svar att dom tulldeklarerar värdet av alla boots som skickas till Sverie som 80 $, så OM tullverket vill momsbelägga, så borde det ju bli strax under 150 SEK.
    Antagligen tycker dom att beloppet är så lågt så att det faller under begreppet “gåva”, och det blir tullfritt, precis som L-J.

    • Per
      April 5, 2012 at 10:53 (3 years ago)

      Bra initiativ och stort tack för den informationen!

  27. Johannes
    April 17, 2012 at 22:14 (3 years ago)

    Jag behöver lite info snarast.

    Villken EU storlek är en storlek 7/och en halv RM Williams Craftsman. 41? 41,5? Tacksam för snabbt svar.

    • Dr. P
      April 18, 2012 at 00:20 (3 years ago)

      41,5-42, typ. MVH Craftsman-ägare.

    • Per
      April 18, 2012 at 13:56 (3 years ago)

      Jag skulle säga typ storlek 41,5. De rätt stora i storleken (bra om man vill få plats med ett par sockor på vintern)

      • Johannes
        April 18, 2012 at 17:30 (3 years ago)

        Tack för svar Dr.P och Per.

        Jag fick möjligheten att komma över ett par bruna Craftsman i Mocka storlek 7.1/2 oförskämt billigt. De var dock lite trånga för mig, men min skomakare sa att han löser det genom att lästa dem lite.

        Jag har en väldigt besvärlig storlek på min fot, lite bredare längst fram vid tårna än den genomsnitlige 41,5 storleken, men smala anklar, så en bredare läst än G är bara att glömma.

  28. Grecke
    April 21, 2012 at 12:41 (3 years ago)

    Hur kan du ha 41,5? Jag hade köpt en större och smällt in en extrasula.

    • Johannes
      April 21, 2012 at 19:31 (3 years ago)

      Det blir ett sådant försök till hösten, då blir det en storlek 42 blaxland med en extrasula från saphir. Efter någon månad får jag se villket par som sitter bäst på mig. Det enda raka att göra när man ligger mellan två storlekar.

      Min skomakare avrådde från det. Men han har haft fel förut :-)

  29. Peter
    June 4, 2012 at 08:37 (2 years ago)

    Hej igen!
    Ang kostnad för inköp från http://www.bootsonline.com.au så fick jag nyligen betala moms på de 80 AUD som man hade som värde vid tulldeklarationen. Kostnad 135 SEK.

  30. Oscar
    December 11, 2012 at 12:28 (2 years ago)

    Provade ett par RM Williams Wentworth i brun mocka som jag gillade. Hittar dock inte den modellen på A Hume. Motsvarar den Craftsman, Comfort Craftsman? Läste någonstans att skillnaden beror på innersulan. Någon som vet vilken modell på innersula det i så fall sitter i Wentworth?

  31. Johanna
    December 2, 2013 at 22:20 (12 months ago)

    Funderar på att köpa RMW Gardener till min man i julklapp. Hur är dessa? Funkar de till både jeans och “dressat” ( inte kostym ) ? Har tanke på att beställa från http://www.aussiebushhats.com.au, medveten om att moms och tull kan tillkomma men förhoppningsvis slinker de igenom! ;) Ska man lämna nåt meddelande till dem om de kan märka paketet på nåt sätt? Gift? Är student så köpa RMW hemma är otänkbart. Tacksam för svar!

  32. kejsaren
    December 13, 2013 at 10:23 (12 months ago)

    Hej Johanna,

    Jag har själv ett par gardener, ett köp jag ångrar något. Anledningen till detta är att jag tycker att de är för grova. Skulle jag köpt nya skulle det blivit ett par comfort craftsmen. De har fortfarande gummisula, och är således användbara, men har en mycket mer slimmad siluett vilket passar till “dressat”. Gardener är svårare att använda om man inte har jeans.

    Lycka till med ditt köp.
    Magnus

  33. Calle
    December 14, 2013 at 18:30 (12 months ago)

    Håller med kejsaren,
    Craftsman är en kanonmodell, smäckrare silhuett utan att vara extrema och funkar därmed bra både till jeans, lite mer dressade chinos osv. Mångsidigt och elegant. Ett av mina favoritpar skor!